Skip to main content

Bore Sköld vald till gruppledare för Vänsterpartiet Umeå

Vi gratulerar och välkomnar Bore Sköld till uppdraget som gruppledare för Vänsterpartiet Umeå!

Bore har en bakgrund i folkhälsoforskning och är en veteran i partiet som tidigare engagerat sig i Vänsterns studentförbund och Ung Vänster i Umeå. Som ett led i gruppledarskapet är Bore även vald till ordinarie ledamot i kommunstyrelsens näringslivs- och arbetsutskott (KSNAU).

– Under Socialdemokraternas och Miljöpartiets styre har onödiga investeringar gjorts och dyra avtal med näringslivet tecknats som blöder kommunen på resurser – pengar som behövs i skolan och omsorgen, inte i välfärdskapitalisternas fickor. Samtidigt händer ingenting på klimatområdet, där det verkar vara viktigare att teckna avtal med klimatnätverk, jaga miljöhuvudstadstitlar och sätta upp mål än att agera. Vi behöver handling nu!

– Vänsterpartiet är Umeås starkaste kraft för social rättvisa, en jämlik välfärd och klimatreformer. Jag vill arbeta för att Vänsterpartiet blir den självklara samlingsplatsen och navet för socialister, feminister och klimatkämpar i Umeå. Nu tar vi sikte mot valet 2022. Tillsammans gör vi skillnad!

– Bore Sköld, gruppledare för Vänsterpartiet Umeå

ELLEN STRÖM NY ORDFÖRANDE FÖR VÄNSTERPARTIET UMEÅ

”Hej!
 
Jag heter Ellen Ström. Jag är en av de som valdes till Vänsterpartiet Umeås nya styrelse på det senaste årsmötet och har nu dessutom utsetts till att vara föreningens ordförande den kommande mandatperioden. Utöver mitt uppdrag i styrelsen är jag ledamot i kommunfullmäktige och byggnadsnämnden. Jag studerar till ämneslärare på Umeå universitet och är även aktiv i KFUM utöver mitt politiska engagemang. Jag är glad och tacksam för förtroendet som ordförande och ska göra mitt absolut bästa för att förvalta det!
 
Det är en utmaning att ta över som ordförande under ett allvarligt virusutbrott. I Sverige tvingas vi idag till akuta åtgärder för att kompensera för åratal av privatiseringar och försämringar av vår offentliga vård- och omsorg. När högerpartierna har velat privatisera och sänka skatter har Vänsterpartiet sett nödvändigheten i att rusta upp och investera i vår gemensamma välfärd. I tider av kris blir det tydligt att vänsterpolitiken behövs.
 
Föreningen står också inför nya utmaningar i och med coronaepidemin. Många av våra kamrater befinner sig i riskgrupper och vi uppmanas alla till social distansering under virusets värsta framfart. Vi måste därför snabbt agera för att våra medlemmar ska få fortsätta mötas i de former som är möjliga. Vi ser just nu över vilka tekniska möjligheter vi kan nyttja för att skapa digitala mötesplatser och former för att fortsätta driva politik med färre fysiska möten.
 
En kris av den här storleken har en förmåga att ta fram det värsta, men också det bästa hos oss. Vi kan alla hjälpa till. Du kan hjälpa en sjuk granne med handlingen. Du kan ställa dig till förfogande som vikarie i äldreomsorgen. Du kan avstå från att hamstra toalettpapper, handsprit eller annat som dina medmänniskor också kan behöva. Vi alla behövs och tillsammans är vi starka.”
 
– Ellen Ström, ordförande Vänsterpartiet Umeå

OBS: INSTÄLLT KOMMUNPOLITISKT MEDLEMSMÖTE IKVÄLL 16/3

Tyvärr måste vi meddela att kvällens kommunpolitiska medlemsmöte är inställt med anledning av den rådande Corona-epidemin.

De utlysta fyllnadsvalen kommer att äga rum på nästkommande kommunpolitiska medlemsmöte i april istället.

Vi ber om ursäkt för ett sent besked men hoppas på förståelse i och med det extraordinära läget.

Vänsterpartiet Umeås styrelse