Okategoriserad

Reinfeldt sanningen och rättvisan

Fredrik Reinfeldt (M) lovade nyligen poliser, lärare och sjuksköterskor befrielse från statlig skatt. Han prisade dem som vardagshjältar och det med all rätt även om det klingade falskt. De flesta i dessa yrkesgrupper är offentligt anställda och väldigt lojala trots att flera, särskilt kvinnor, är underbetalda. Det framgår inte minst av deras fackliga protester. Idag har allt fler även anställningsformer som inte är lika säkra som tidigare. De ständiga kraven på skattesänkningar som ”det nya arbetarpartiet” driver på i spetsen för egoismens allians leder till minskade tilldelningar av pengar för offentlig utbildning, omsorg och ordningsmakt och i slutänden till  uppsägningar.

Om vi bara kollar på lönestatistiken för dessa samhällstjänare så ser vi att det är ytterst få som kommer upp i närheten av den så kallade nedre skiktgränsen för statlig inkomstskatt, drygt 32 000 kronor i månaden eller 372 100 kronor om året. Det berör bara ett fåtal, de som redan befinner sig i toppen, innehar någon chefsbefattning eller liknande. Det säger något hur Reinfeldt hanterar sanningen och rättvisan. Hans löften ska bara attrahera fler röster utan att kosta något för att i själva verket gynna de redan välbeställda, sådana som han själv.

Vår gemensamma välfärd måste utvecklas och inte avvecklas. Det skiftet blir inte möjligt med Alliansen vid makten. Vi behöver en ny politik som innebär beskattning av de som berikar sig till övermättnad på andras bekostnad eller tjänar på resursslöseri och miljösförstöring.

Erik Danielsson (V)