Vänster ger Norrbotniabana
Ola Nordebo gör i lördagens ledare en genomgång av skälen till varför planerna på byggandet av Norrbotniabanan ger intrycket att gå på tomgång. Nordebo och jag är ense om att Norrbotniabanan inte handlar om regionalpolitik i första hand utan har ett samhällsekonomiskt värde av stora mått och skulle vara en nyttighet av stort värde för hela Sverige. Nordebo pekar på att trögheten har sin grund i tveksamheter från Banverket och att Umeåregionen idag har större intresse av en Kvarkenbro. Men framförallt menar han att Norrbotniabanans öde hänger på om hela Norrland förmår att samla sig och stå enat bakom järnvägsprojektet. Hans förklaringar till varför projektet hakat upp sig är i många stycken så pass initierade och trovärdiga att man lätt kan få intrycket att de är heltäckande.
Men så är inte fallet. Ibland kan man hitta sanningen i det som inte sägs. Det är knappast en tillfällighet att Nordebo i sitt resonemang utelämnar den viktigaste aktören, nämligen den nuvarande Alliansregeringen. Från dag ett efter den borgerliga regeringens tillträde för tre år sedan har signalerna varit entydigt negativa till inte enbart Norrborniabanan utan till satsningar på infrastruktur över huvud taget i de norra delarna av Sverige.
Man behöver inte läsa många rader i regeringens förslag ”Nationell plan för transportsystemet 2010-2021” i vilken man styr upp infrastruktursatsningar ett helt decennium framåt och som klubbas i riksdagen om några månader för att se att Alliansregeringen vänt Norrland ryggen. De fyra nordligaste länen med en landyta av 54% av Sverige och närmare 10% av befolkningen tilldelas lite drygt 5% av resurserna. För att dölja avsaknaden av satsningar i norra Norrland är man kreativ nog att ta med redan beslutade och igångsatta projekt som delar av Botniabanan och vägpaketet runt Umeå.
Betyder avsaknaden av regeringens roll i sin analys att Nordebo själv inser att Alliansen är en olycka för Norrland? Med en vänsterregering vid rodret hade Norrbotniabanan garanterat redan idag varit en bra bit på väg.
Örjan Mikaelsson (V)
* * *
Artikeln besvarades på ledarplats.