artikel

Svensk skola fungerar

Göteborgs universitet har under 50 års tid undersökt 13-åringars kunskaper i bland annat logiskt tänkande. Det intressanta är att ungdomarnas resultat har förbättrats kontinuerligt sedan 60-talet. Tonåringarna har blivit bättre på logik, att dra korrekta slutsatser och knäcka sifferserier under press. Dagens barn är alltså sannolikt intelligentare än förr eftersom logik premieras i intelligenstest. (Läs mer)

Logiskt tänkande utgör ju den främsta grunden för att bli bra i matematik. Men samtidigt visar det sig att kunskaperna i matematik dalar. Av de kommentarer till undersökningen jag tagit del av kan man utläsa att orsaken till de bristande kunskaperna i matte står att finna i det kursmaterial som finns till hands och så naturligtvis beroende på brister i undervisningen.

Skolan gör fel och lärarna gör fel. Det budskapet har vi hört förr. Dock framkommer det inte av undersökningen så vitt jag kan se, och tanken kanske är alltför svindlande, men man kan ändå ju ändå ställa sig frågan om det inte är tack vare just skolan och lärarna som eleverna förbättrat sitt logiska tänkande under dessa 50 år. Som förespråkare för och ivrig utövare av den av främst borgerligheten så kallade flumpedagogiken går jag så smått omkring och hoppas att det är så. 

En antiauktoritär, jämlik och tillåtande miljö där tanken tillåts flyta fritt prövande, befriad från färdigtänkta koncept, reglementen och rutiner och där unga människors egna idéer och infall bejakas kanske skärper förmågan att se logiska samband?
Detta låter kanske för vackert för att vara sant och det är det inte heller helt och hållet. Det är endast min enkla tolkning av den ambition och de värderingar som varit vägledande för svensk skola under ett halvt sekel fram till idag.

En rakt motsatt bild presenterar skolminister Jan Björklund, påhejad av politiker och media till höger i politiken. Skolan är i en djup kris och dystopierna avlöser varandra. Rättning i ledet och snabbt ska det ske, är budskapet!
Brister i mattekunskaper är naturligtvis inget att skryta med, men risken finns att inte enbart ett enskilt barn sköljs bort utan en hel ungdomsgeneration spolas bort med badvattnet när lydnad, ordning och reda, avstängningar från undervisning och demonisering av unga människor blir ersättningen till de humanistiska värderingar som den förkättrade så kallade flumpedagogiken står för.

I min värld är logiskt tänkande inte enbart knutet till förmågan att lösa matematiska problem. Med ett logiskt tänkande i botten har du lättare att orientera dig i världen helt enkelt, vilket förmodligen kan betraktas som den främsta eftersträvansvärda framgångsfaktorn både för ett utvecklat samhälle och för den enskilde individen. Sverige har kommit långt på den vägen, det visar alltså aktuell forskning.

I dagens skola finns barn och unga med större logisk kapacitet än någonsin tidigare. Det finns brister i matematik och även i andra ämnen, men den svenska skolan är framgångsrik och en god grund är lagd. Metoder och strategier för att ge nya generationer förmåga till logiskt tänkande är färskvara. Dagens nygamla konservativa skolpolitik hotar skolans positiva utveckling och är därför faktiskt mycket skrämmande.

Örjan Mikaelsson (V)
Lärare


Publicerad i Västerbottens-Kuriren den 14 maj 2009.

Kopiera länk