När är det OK med tilläggsanslag i Umeå Kommun?

Lagd budget ligger är regeln när det gäller kärnverksamhet som exempelvis äldreomsorg, men hur är det när det gäller investeringar och byggprojekt? (läs mer)

Socialdemokraterna och alliansen biföll den 8 e april 2008 en 50 % utökning av investeringsbudgeten för Curlinghallen. Detta trots att de, när kärnverksamheter begär pengar för omställningar eller andra nödvändigheter, hävdar att lagd budget ligger. Detta har gällt både socialnämnden där äldreomsorgen nu genomför neddragningar och skolan kring omställningen av lärartjänster.

– Budgeten gäller slaviskt, hur tufft det än blir i våra kärnverksamheter, men det tycks alltid finnas pengar för merkostnader kring byggobjekt – säger Tamara Špiric, Vänsterpartiet.

– Det är en orimlig hållning. Skall tillägg och utökningar ske måste de ske då det är nödvändigt för kärnverksamheten, det kommunen främst är till för. Och inte tvärtom; omöjligt när det gäller kärnverksamhet men i sin ordning när det gäller byggnationer – hävdar Špiric.

Curlinghallens investeringsbudget höjdes från 14,3 miljoner kr till 22 miljoner kr. Vänsterpartiet yrkade att den ursprungliga planen om 14,3 Mkr för fyra banors hall skall ligga kvar.