Skip to main content

Klimatkväll med Deniz Butros!

Den 14 maj välkomnar vi alla intresserade till en klimatkväll paneldiskussion på Gamla Bibliotekscaféet kl 18:00 gästat av en av Vänsterpartiets toppkandidater till EU-valet, Deniz Butros som pratar om ”Klimaträttvisa vs. EU:s Lobbyister”

Vi har tio år på oss att rädda klimatet, så vad gör vi lokalt, nationellt, i EU och globalt?
I kvällens klimatpanel medverkar även Janet Ågren, kommunalråd (S)
Owen Laws, klimataktivist/lokal företagare MOVEByBIKE, Rasmus Karlsson, docent i statsvetenskap
Karl-Johan Bonnedahl, docent i företagsekonomi.
Moderator: Ola Nordebo, ledarskribent VK

Musikunderhållning av vår egen Magda Andersson!

VARMT VÄLKOMNA!

Ps. Kvällens inledande ”TED-talk” av Deniz Butros, klimatstrateg/toppkandidat nr 3 från Norrköping kommer att filmas.

Vad händer i maj?

I maj är det många aktiviteter planerade för oss i Vänsterpartiet, med avstamp i första maj-firandet, där vi laddar energi inför EU-parlamentsvalet 26 maj. Alla är välkomna på aktiviteterna och hör gärna av dig om du är nyfiken på en aktivitet och vill ha mer information.

Vi ses!

Skolpolitiskt medlemsmöte 3 april

Välkomna till ett skolpolitiskt medlemsmöte, där vi kommer att diskutera och ta beslut om antagande av vårt skolpolitiska handlingsprogram, följt av en diskussion om vår utbildningspolitik och hur vi engagerar medlemmar i skolfrågor.

Du kan läsa dagordningen här:

Dagordning Skolpolitiskt medlemsmöte

Du kan läsa förslaget till skolpolitiskt handlingsprogram här:
https://umea.vansterpartiet.se/files/2019/03/skolpolitiskt_handlingsprogram_v.pdf

VAR: Stadshuset, Länken. Konferensrum: Saluten
(Gå till Stadshusets huvudentré)
NÄR: Onsdag 3 april 2019, klockan 18:30

Om ni har problem att hitta, eller kommer sent och har problem med att komma in, kontakta polsek Andreas Sellstedt på 070-611 75 35

Välkommen!
Elisabeth Zachrisson (2:e vice ordf. För- och grundskolenämnden)

 

Blodomloppet 2019

Den 21 maj är det igen dags för Blodomloppet här i Umeå, och vi har som förslag att vi försöker samla ihop ett eget lag i år! Som vanligt är det tillåtet att springa, gå eller ta sig runt på annat sätt – det viktiga är att vi rör på oss lite, har roligt och representerar Vänsterpartiet! Bandragningen kommer i år att vara central, och start och mål sker på Skeppsbron i centrala stan. Tävlande kan välja mellan en 5km eller 10km lång sträcka. Efter genomfört lopp samlas vi och fikar tillsammans.

För mer information om Blodomloppet i Umeå, se https://blodomloppet.se/vara-lopp/umea/

Vill du vara med?

Sista anmälningsdag för att tävla med Vänsterpartiet är 3 maj. Partiet bekostar anmälningsavgiften.

Anmäl ditt intresse och eventuella allergier och speciella önskemål gällande fika till Vänsterpartiet Umeås politiske sekreterare, Andreas Sellstedt på [email protected]