Skip to main content

Våra välfärdspengar försvinner utomlands

PRESSMEDDELANDE 14-08-06

Kommunstyrelsens arbetsutskott röstade i går ner ett medborgarförslag från Mattias Nilsson om att Umeå kommun bör bli skatteparadisfri kommun. Bara Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet.

lasse_small
Lasse Jacobsson

— Ofattbara 100 miljarder skattekronor per år försvinner till ekonomisk brottslighet, säger Lasse Jacobson (V). – Den svenska välfärden dräneras på pengar som vi verkligen behöver, säger han.

Förslaget från Mattias Nilsson är framdiskuterat av nätverket Gemensam Välfärd i Umeå. Det går ut på att kommunen inte ska ingå avtal med företag som inte betalar en schysst skatt i Sverige.

— Ett antal svenska städer arbetar redan på detta. Jag kan inte förstå varför de andra partierna i Umeå inte ställer sig bakom förslaget, säger Lasse Jacobson (V).

wp-banner-new1

Valspurt

Efter välbehövlig sommarvila drar partiföreningen nu igång verksamheten och laddar för valspurt. Under veckan har både styrelsen och valledningen möten och nästa helg träffas alla peppade medlemmar för valupptakt. https://www.facebook.com/events/527234730739598/

Sedan är det inte långt kvar tills vi kör för fullt och välkomnar Jonas Sjöstedt för det traditionsenliga sommartalet, i år i Döbelns park. https://www.facebook.com/events/260174537502885/

Tills vi ses kan ni ladda med feministisk pepp på Vänsterpartiets nya feministiska blogg ”Ladies Room” – av och för kvinnor och deras erfarenheter. https://ladiesroom.nu

Vi ses i valrörelsen!

En annan värld är möjlig. Men den kommer inte av sig själv!

Kan du tänka dig att hjälpa oss att sprida Vänsterpartiets informationsmaterial i Umeå? Vi vill se en ny regering i Sverige efter den 14 september, och vi vill fortsätta göra Umeå till en bättre stad att bo i!

Ta kontakt med vår funktionär Caroline Täljeblad på 090-136612 eller [email protected] så kan du få en uppgift som passar just dig! Liten eller stor, all hjälp välkomnas!

/Vänsterpartiet Umeå

 

Sommarfest i dag 12/9 kl. 18!

Hjärtligt välkommen till sommaravslutningen som ska vara i kväll på Öbacka strand! Det kommer att bjudas på trevligt sällskap samt grillad mat och utomhushäng (om vädret tillåter, annars har vi en kvarterslokal att tillgå). Det kommer att bjudas på i huvudsak vegetariskt och vegansk mat. Alla medlemmar och sympatisörer är välkomna. Anmäl dig gärna i förväg så blir det lättare att planera maten, anmälan och frågor sker till [email protected] / 0703028862.
Hoppas du kommer!
/Styrelsen, genom Erik Ferry

Plats: Storgatan 118 (Just nedanför Östra station), kvarterslokal på bottenvåningen.
Tid: 18.00
Datum: Torsdag 12 Juni

IMG_0379[1]