Vänsterpartiet Umeås budgetförslag för 2024

Umeås sparbössor är fyllda till bredden – nu är det dags att satsa på välfärden!

Det är grunden i Vänsterpartiet Umeås förslag till kommunbudget för nästa år. Flera år av för tajta budgetramar har tvingat fram konstanta nedskärningar i skolan och omsorgen. Detta har lett till stress, höga sjuktal, för dåliga lokaler och personalflykt. I vår budget föreslår vi ett flertal satsningar för att vända den negativa utvecklingen genom att stärka kompetensen, förbättra arbetsmiljön och minska arbetsbelastningen för kommunens anställda.

Lågkonjunkturen och den skenande inflationen har dessutom försämrat ekonomin för många hushåll. Barn och ungas möjlighet att delta i fritidsaktiviteter, kulturlivet och andra delar av samhället har minskat. Därför förslår vi bland annat införandet av gratis kollektivtrafik för unga upp till 18, minskade avgifter till Navet och satsningar på Kulturskolan och Fritidsbanken. Det är viktigt att möjligheten att delta i samhället inte blir en klassfråga.

Läs hela vårt budgetförslag här: Budget (V) 2024