Vänsterpartiet Umeå lämnar in budgetförslag för 2022

Idag lämnar Vänsterpartiet Umeå in vårt budgetförslag för 2022. Läs vårt förslag i sin helhet här nedan:

Budget (V) 2022

Exempel på riktade satsningar i vårt förslag är:

* Mindre barngrupper i förskolan

* Halverade maxavgifter för äldre med hemtjänst

* Bygga fler bostäder

* Högre bemanning i äldreomsorgen

* Sänkta politikerlöner

* Satsningar mot mäns våld mot kvinnor

* Klimatsatsningar i kollektivtrafiken

* Införandet av klimatbudget

* Satsningar på Fritidsbanken, fritidsgårdar och föreningsstöd

Välfärden i Umeå kommun har fått för lite pengar i många år vilket har minskat marginalerna i alla kommunens verksamheter. Priset betalar lärare och elever, brukare och omsorgspersonal, äldre och unga. De som är mest beroende av samhällets stöd och funktioner drabbas hårdast när pengar som skulle gått till det mest grundläggande i stället läggs på onödiga ombyggnationer av torg, skrytbyggen, rally och direkt i fickorna på välfärdskapitalister.

I Vänsterpartiets budgetförslag väljer vi att tillfälligt höja skatten med 50 öre för att hindra fler nedskärningar och att rikta nödvändiga satsningar för att komma i kapp efter ett tufft år med COVID-19. I enlighet med vårt vallöfte riktar vi en större del av dessa pengar till det omfattande arbetet med att minska barngrupperna i förskolan, någonting som kräver både mer personal och fler förskolor.