Med en rödgrön regering går Norrbotniabanan som tåget
”C har bättre beslutsunderlag”, säger Lars Weinehall (C) till misstrogen ”Centerpartist-ej c-väljare” (VK 12/2). Det beslutsunderlag som finns att tillgå hittar jag i ”Nationell plan för transportsystemet 2010-2021” och som klubbas i Sveriges riksdag nu i vår.
Där avslöjas den borgerliga alliansens infrastrukturprioriteringar och ambitioner för flera årtionden framåt. 95 % av statens satsningar läggs på projekt i södra Sverige. De fyra nordligaste länen med drygt halva Sveriges landyta och tio procent av befolkningen får dela på ynka fem procent. Om Norrbotniabanan sägs intet.
För att dölja sin egen och regeringens tillkortakommanden lägger Maud Olofsson ut ett dimhöljt stickspår (det enda med viss anknytning till räls och järnväg) och skyller på bristande intresse från näringslivet. För det första är detta inte sant, entusiasmen från den samlade företagsamheten går inte ta miste på. För det andra är hennes vilseledande manöver en ojuste skuldbeläggning av företagare, stora som små. De tycker liksom förmodligen större delen av svenska folket att en av de bärande idéerna i ett väl fungerande samhälle är att de stora infrastruktursatsningarna tillhör statens ansvarsområde.
Den borgerliga Alliansen har inneburit fyra förlorade år för såväl Norrbotniabanan som för Norrland i stort. Men ”Centerpartist-ej c-väljare” ska inte misströsta. Med en röd-grön regering kommer Norrbotniabanan att gå som tåget.
Örjan Mikaelsson (V)