Vänsterpartiet kräver åtgärder mot barnfattigdomen

Vänsterpartiet debatterade barnfattigdomen med Eva Andersson (S), ordförande i socialnämnden, i kommunfullmäktige, men fick inget gehör för att mer resurser krävs redan nu för att hantera situationen. (Läs mer)

– Det går inte att förvänta sig att samma mängd pengar ska kunna mildra situationen för de utsatta barnen vare sig barnfattigdomen är 10% eller 20%. Vi ser nu att barnfattigdomen ökar och måste agera om vi menar allvar med att alla barns möjlighet till en värdig uppväxt är en viktig fråga, säger Tamara Špirić och fortsätter:

– Nu när varsel och nedskärningarna kommer att dra genom kommunen drabbar det de mest utsatta hårdast. Då måste vi vidta åtgärder. Vi vet att barns framtidsutsikter är klassrelaterade.

– Det är anmärkningsvärt att Centerpartiet var det enda av de borgerliga partierna som yttrade sig i denna fråga, trots att deras regering orsakar stora försämringar för barnen i fattiga familjer, säger Tamara.

I sin rapport om barnfattigdomen i landet varnar Rädda barnen för att den kommer att öka i spåren av den kraftiga lågkonjunkturen och finanskrisen. De hänvisar bland annat till 1990-talets lågkonjunktur då barnfattigdomen var uppe i 22,3 % i riket och 18,2 % här i Umeå. Rädda barnen tar också upp att klyftorna i samhället har ökat. Utvecklingen är underblåst av regeringens politik där de mest utsatta i samhället; de sjuka, arbetslösa, ensamstående föräldrar och utlandsfödda får det allt sämre. En politik som förstärker de ekonomiska klyftorna.

Läs interpellationen här.