Vårdval – ett fritt val för alla?

För Vänsterpartiet är det viktigt att alla som har behov av vård också får den vård de behöver. Det ska fungera för alla, utan att vara beroende på om den enskilde patienten har lyckats välja ”bästa vårdcentralen” i nåt slags fritt vårdval (läs mer)

På ett seminarium som belyste fördelar och nackdelar med de olika varianter av ”fria vårdval” som idag finns, frågade jag en moderat landstingspolitiker från Stockholm hur de ser till att alla som behöver vård också får det. Till exempel en person som mår psykiskt dåligt som går till sin privata vårdcentral men där får besked att uppsöka psykiatriska kliniken, men på den psykiatriska kliniken hänvisar de henne till hennes privata vårdcentral utifrån att hennes problem inte är akuta.

svaret från m-politikern från Stockholms landsting är att en sådan situation självklart inte är något man vill ska förekomma men att det troligen inte rör sig om så många individer.
För mig spelar det inger roll hur många individer det rör sig om, om det så bara är en enda individ är det galet. Jag anser att vi som landstingspolitiker måste arbeta för att alla ska få bra sjukvård, inte bara de som hade möjligheten att välja ”den bästa” vårdcentralen.
Det jag nu undrar är hur alliansen i Västerbottens läns landsting tänker kring detta. Om det blir ett fritt vårdvalssystem i Västerbottens läns landsting hur har de tänkt garantera att alla patienter får den vård de är i behov av och att de slipper bollas mellan olika vårdgivare?

SOFIA BURMAN
Landstingspolitiker (v)