Umeås busstrafik måste få högre kvalité

– Busskaoset tär både på resenärerna och busschaufförerna och i förläggningen försvåras kommunens miljöarbete. Därför bör frågan behandlas ordentligt i fullmäktigen. – säger Tamara Špirić.

Vid styrelsesammanträden för Umeå kommunföretag krävde Tamara Špirić ( V) att styrelsen skulle föreslå kommunfullmäktige att se över möjligheten att ta driva Umeås lokaltrafik i eget regi. På sammanträdet framkom det att Swebus vissa dagar bryter mot uppemot 40 punkter i avtalet som ska säkerställa en välfungerande trafik.

–         Vi har ansvar för att det finns en fungerande kollektivtrafik i stan och privatiseringen av busstrafiken har gjort det nästan omöjligt att säkerställa en god kollektivtrafik.. – säger Špirić.

Majoriteten i styrelsen avslog dock Vänsterpartiets begäran.

–         Busskaoset tär både på resenärerna och busschaufförerna och i förläggningen försvåras kommunens miljöarbete. Därför bör frågan behandlas ordentligt i fullmäktigen.– hävdar Tamara Špirić.