Vänsterpartiet välkomnar UPAB:s förslag att höja parkeringsavgifterna

Vänsterpartiet i Umeå ser gärna en utveckling av UPAB:s förslag till att höjningar på parkeringsavgifter satsas på utbyggnad av kollektivtrafik, inte byggandet av ett parkeringsgarage (läs mer)

– För Vänsterpartiet handlar det i första hand om att människor ska välja andra   transportmedel än bilen, det måste löna sig att åka kollektivt, påpekar Tamara Špirić, gruppledare Vänsterpartiet.

– Detta i kombination med det föreslagna utvecklandet av en miljözon i centrala stan skulle faktiskt kunna påverka vår luftmiljö, menar Špirić.

Umeå tillhör idag de städer i Sverige som har värst nedsmutsad luft. Därför har de lokala politikerna ett ansvar att fatta konkreta handlingsinriktade beslut, både för att lösa vår lokala miljöproblematik men också för att bidra till att stävja den globala miljöförstöringen, menar Vänsterpartiet.

– Jag är övertygad om att många människor är villiga att delta i arbetet för en bättre miljö. Därför måste vi som beslutsfattare se till att underlätta för lättillgängliga miljövänliga alternativ och samtidigt omfördela mellan de som väljer att smutsa ner vår atmosfär och de som tar sitt ansvar, konstaterar Tamara.