Vi behöver byta regering

När jag förra månaden deklarerade kom jag på mig själv med att fundera över varför vi betalar skatt (läs mer)

Det korta och enkla svaret på detta är att vi gör det för att få vård, skola och omsorg av god kvalité för alla medborgare.

I Sverige valde vi tidigt att gå en annan väg än länder som exempelvis sorbritanien och USA. Under nästan 20 år har dock förbättringar av den gemensamma välfärden fått stå tillbaka för sänkningar av skatterna.

Nu när Sverige är rikare än någonsin är det hög tid att föra en annan politik. När Sveriges kommuner och landsting (SKL) nyligen lät göra en str opinionsundersökning var nog resultatet något överraskande för SKLs borgerliga majoritet. Det visade sig att mer än 80 % av svenskarna är beredda att betala mer i skatt för att förbättra vården och äldreomsorgen.

Den borgerliga regeringen har helt enkelt inte folket med sig när de prioriterar skattesänkningar framför en förbättrad gemensam välfärd. Men det är nog också så att de inte tänker på den breda majoritetens bästa när de sänker skatterna.

Det är därför vi både behöver byta regering och byta politik.

Tamara Spiric