Sämre kvalité i privat äldreomsorg

Det blir allt tydligare att de privata vårdjättarna tar ut vinster från äldreomsorgen på bekostnad av personalen och i förlägningen också på bekostnad av de äldre.

-När jag i torsdags debatterade äldreomsorg med socialministern Maria Larsson (Kd) hävdade hon att det blir bättre för personalen med privatisering och konkurrens, men när vi frågade personalen på Tomtebo sjukhem, var svaret någonting helt annat, säger Eva Olofsson. (Läs mer)

Eva Olofsson,  V riksdagskvinna med ansvar för äldrefrågor har tillsammans med lokala V-representanter träffat personalen på Tomtebo sjukhem som fram tills i slutet av november drevs av Attendo Care men nu åter drivs av kommunen.

Hon och Tamara Spiric, V gruppledare i Umeå, anser att det är viktigt att skattepengarna enbart går till en bra äldreomsorg i stället för att ge vinst till bolagsägare. Marginalerna är små i äldreomsorgen, skall man ta ut vinster går det ut över personalens villkor.

Tamara Spiric säger att de gjorde studiebesöket för att höra vad som drev ett tiotal anställda att lämna Attendo Care återvända till kommunen, vilket i gjorde att kommunen tog tillbaka hela verksamheten.

-De berättade att Attendo Care utan något samtal med dem försämrade arbetsvillkoren. Bland annat tog de bort möjligheten till ett par minuters flextid vid dagens början och slut och införde 30 min avdrag på lönen vid 5 min försening, berättar Spiric.

-Tiden för avrapportering togs också bort. Dagen slutade 21.00 för kvällspersonalen och börjar 21.00 för nattpersonalen. Alla som har haft med äldrevård att göra vet att det finns ett stort dagligt behov av rapportering kring de boendes dagssituation, nu fick dessa kvinnor göra det på obetald tid. Personalen ville inte att de dåliga villkoren skulle drabba de äldre, säger Tamara och tillägger att det nu är jätteviktigt att kommunen gör ett bra övertagande av Tomtebo sjukhem.

-Kommunen måste förstå att privatiseringen var ett misslyckande och också visa att kommunen nu tänker satsa för att återställa kvalitén på sjukhemmet, betonar Spiric.

-När vi frågade personalen vad som var den viktigaste frågan som de ville att vi skulle ta med oss var svaret entydigt: högre personaltäthet. De ville kunna ge de gamla en bra och kvalitativ omsorg, som gammalt hemtjänstbiträde, kan jag inte mer än hålla med dem, avslutar Eva Olofsson.