Vår mångårige partikamrat Konrad Karlsson har avlidit

Konrad Karlsson har avlidit, den 30/9. Konrad var
född 1917, han blev medlem i Vänsterpartiets föregångare SKP 1939.
Vi i Vänsterpartiet Umeå minns med tacksamhet att Konrad Karlsson valde att genom vårt parti arbeta för rättvisa och välfärd för människorna i Holmsund, Obbola och Umeå.

Konrad Karlsson

Vår mångårige partikamrat Konrad Karlsson har avlidit, den 30/9. Konrad var
född 1917, han blev medlem i Vänsterpartiets föregångare SKP 1939. Han var yrkesverksam som murare under största delen av sitt liv. Han lärde sig till murare i Småland under ungdomen, och där träffade han även sin livskamrat Ingegärd. Paret fick tre barn.
Konrad Karlsson var en rättfram person som var beredd att arbeta för en samhällsförändring och bättre villkor för sig själv och sina medmänniskor.
För honom var rättvisa ett viktigt rättesnöre.
En gammal bekant till honom uttrycker sig på följande sätt: Konrad var en bra pojk, glad, lättsam och trevlig.

På den tiden Holmsund var en egen Köping representerade han vårt parti i kommunalfullmäktige mm. Efter kommunsammanslagningen 1974 kom han in i Umeå kommunfullmäktige. Lokaltidningarna gjorde stor sak av att en murare so företrädde VPK fick plats i den församlingen, det var stor nyhet i det tidigare så borgerliga Umeå. Konrad representerade vårt parti i Umeå kommunfullmäktige mellan 1974 – 1982, som ledamot och ersättare. Han var också med i kyrkofullmäktige, byggnadsnämnden och nämndeman i tingsrätten.

För Vänsterpartiet Umeå
Kjell Bäckman