Miljömöte 18/5: Hur kan vi omvandla Umeå till en hållbar kommun på riktigt?

Miljögruppen välkomnar till öppet möte med Torbjörn Lahti:

Hur kan vi omvandla Umeå till en hållbar kommun på riktigt?

Tid: Onsdag 18/5 kl.19.00.

Plats: Partilokalen på Berghem, Nydalavägen 2c

Om föreläsaren: Torbjörn Lahti är rådgivare, utbildare, föreläsare, processdesigner och författare inom hållbar utveckling. Torbjörn är en av de två grundarna av Esam, med mer än 30-års erfarenhet av ekokommunarbete. Han är utbildad samhällsplanerare och ekonom och har under årens lopp fokuserat på förändringsprocesser, d v s hur vi effektiviserar och påskyndar omvandlingen av samhället i hållbar riktning. Torbjörn var projektledare i Sveriges första ekokommun på 1980-talet och har alltsedan dess arbetat med att sprida och utveckla konceptet, till att börja med i Sverige och Norden, numera runt om i världen. Han har utvecklat konceptet ”Ekokommun 5.0” som han använder när han som konsult hjälper såväl nya som gamla ekokommuner att få fart på omställningsprocesserna. Torbjörn har under årens lopp publicerat ett antal böcker, däribland ”Med ekokommunerna i en föränderlig värld” (2014) samt ”The Natural Step for Communities: How Cities and Towns can Change to Sustainable Practices” (2004).