Har vi råd med näringslivssponsring så har vi råd med kvinnors arbetsvillkor!

2016-01-14

Vänsterpartiet lägger i dag en motion om att delade turer ska avskaffas. Det är ett av de skarpa och tydliga krav som Kommunal länge har drivit. Delade turer har länge använts inom äldreomsorgen för att lösa bemanningen alla dygnets timmar. Enligt personalen är en av de saker som är mest negativt med deras arbetssituation dessa långa dagar där man arbetar hela dagen, men får betalt bara för delar av den. Att spendera några timmar på jobbet obetalat för att sedan kliva på samma arbetspass får inte fortgå.

– Eran för pojken med guldbyxorna är över. Nu är det dags för välfärdens hjältar att prioriteras, säger Ulrika Edman, gruppledare (V). – Vänsterpartiet anser att det alltför lång tid har prioriterats storslagna satsningar, och när notan för dessa ska betalas så är det välfärdens folk som får höra att pengarna är slut eller att de måste springa lite fortare.  En välfärd som inte klarar goda arbetsvillkor är underfinansierad. Delade turer måste bort, säger Ulrika Edman.

– Att arbeta delade turer är inte bara fysiskt utmattande, det tär också på den psykiska hälsan då det går ut över familjen, vännerna och hela ens sociala liv. I slutändan är det vi alla som drabbas av att välfärdens vardagshjältar slits ut. Menar vi allvar med målet om ett socialt hållbart Umeå så måste vi förbättra arbetsvillkoren för dem som bär vår trygghet på sina axlar, säger Åsa Bäckström, ledamot Äldrenämnden (V).

Kontakt:
Ulrika Edman
Gruppledare (V)

Åsa Bäckström
Ledamot i Äldrenämnden (V)

Bilaga: Motion till kommunfullmäktige:
160114 Avskaffa delade turer

mormor