Avskaffa karensdagen!

2015-08-31

Avskaffad karensdag inom förskola, skola, funktionshinder och äldreomsorg

Vänsterpartiet har idag lämnat in en motion till Umeå kommunfullmäktige om att avskaffa karensdagen för kommunens personal inom förskola, skola, funktionshinder och äldreomsorg. Avskaffad karensdag är ett krav som drivs av Vänsterpartiet nationellt och som ett antal LO-förbund står bakom.

– Karensdagen gör att anställda med små ekonomiska marginaler undviker att stanna hemma vid förkylning och lättare sjukdomar. Det blir en klassfråga om man går sjuk till jobbet eller stannar hemma, säger Arijan Kan, ledamot i Umeå kommunfullmäktige för Vänsterpartiet.

– När anställda går sjuka till sina arbetsplatser blir sjukdomsutbrotten mer omfattande, vilket drabbar barnen i förskolan, eleverna på skolan och fritids, vårdtagare och äldre inom omsorgen. Att slippa karensdag är första steget inom kommunen för en god personalpolitik gentemot dem som i sitt arbete direkt riskerar att själva insjukna genom sitt jobb. Umeå kommun bör tillsammans med fackförbunden skriva lokala avtal som slopar karensdagen, säger Arijan Kan (V).

– När vi värnar sjuka medarbetare så värnar vi samtidigt de umebor vi finns till för; barn, äldre och funktionshindrade, säger Ulrika Edman, gruppledare (V).

Ladda ner motionen här:
150831 Motion karensdag

Kontakt:
Arijan Kan (V)
E-post: [email protected]

Ulrika Edman, gruppledare (V)
E-post: [email protected]

bild-11

Du gillar kanske också...

2 svar

1. Madde Jakobsson skriver:

HEj.
    Tycker motionen är jättebra och det är verkligen på tiden att nån tar itu med den här frågan som enligt mig borde vara självklar!
    Dock undrar jag om sjukhuset inräknas i detta? ‘Kan speciellt tycka att vissa avdelningar är mer utsatta för smittor än andra, exempelvis infektionskliniken och akutmottagningen.
    Driver ni den frågar för dom också eller är dom bortglömda/ ej prioriterade?

2. Elisabet Forssell skriver:

Hej Madde,
    På sjukhuset borde karensdagen avskaffas, det håller vi absolut med om! Vänsterpartiet vill att karensdagen avskaffas helt och hållet, men vi driver frågan olika mycket på olika ställen. Det är en bra tanke du har, och någonting vi skulle kunna driva i landstinget också. Det finns inga planer på det just nu, men vi lyfter gärna frågan. Hälsningar Caroline Täljeblad, politisk sekreterare (V) i Västerbottens läns landsting och Elisabet Forssell, politisk sekreterare i Umeå kommun.

%d bloggare gillar detta: