Låt de romska barnen få gå i skolan!

2015-03-23

Vänsterpartiet Umeå ser det som en självklarhet att Umeå kommun följer barnkonventionen och erbjuder skolgång åt EU-migranternas barn.

– För mig som Vänsterpartiets främsta företrädare och Hans Lindberg, Socialdemokraternas förste kommunalråd finns ett politiskt såväl som ett moraliskt ansvar i frågan. Våra personliga ställningstaganden får långtgående konsekvenser för barnens framtid. S kan inte gömma sig bakom SKL:s rekommendationer och tro att SKL ska utkrävas det demokratiska ansvaret som har getts av umeborna, säger Ulrika Edman, gruppledare för Vänsterpartiet.

– Den bärande idén för svenska skolan har i decennier varit att alla klasser ska mötas, såväl drängen och pigans barn som herrskapsfolkets barn. Det är en av de finaste principerna för samhällsbygget som vi idag håller på att slå sönder genom att inte bara privatisera skolan, utan genom att också lägga över det moraliska ansvaret på rektorer att neka barn skolgång eller att utifrån politiska beslut tvingas neka barn skolgång. För V är den politiska färdriktningen tydlig; skolgång är en mänsklig rättighet för alla barn i Sverige – såväl för tiggarnas barn som för kommunalrådens barn, säger Ulrika Edman.

– I husvagnarna bor små Malala, Simone de Beauvoir, Martin Luther King, Ingvar Kamprad, Rosa Luxemburg och Bill Gates, men de får aldrig chansen att visa det om inte vi står upp för deras rätt till skolgång, säger Ulrika Edman (V).

Kontakt:
Ulrika Edman, gruppledare (V)