För oss är pensionerna inte till salu

DEBATT

Pensionärsskatten är orättvis. Det har vi i Vänsterpartiet sagt ända sedan Alliansen införde skatteklyftan mellan löntagare och pensionärer. Nu är det dags att göra något åt det. Det första vi vill göra är att förbättra den ekonomiska situationen för de fattigaste pensionärerna, där de flesta är kvinnor.

Arijan Kan

Arijan Kan, riksdagskandidat för Vänsterpartiet och arbetar som tågvärd.

Vi vill börja med att jämna ut skatteklyftan för alla med pensioner upp till 16 000 kronor i månaden och för de med pensioner upp till 12 000 kronor ska hela skatteklyftan bort direkt. Det innebär en bättre ekonomi för de som idag tvingas leva på riktigt låga pensioner. Det finansierar vi genom att höja bankskatten och skatten på höga inkomster.

Vi nöjer oss dock inte med detta. Det finns mycket mer som måste göras för att förbättra pensionerna för de äldre ur arbetarklassen som byggde upp Sverige under 1900-talet.

I Vänsterpartiet har vi flera konkreta förslag på vad som bör göras efter valet:

• Höja garantipensionerna.
  • Skrota PPM och för in pengarna till inkomstpensionssystemet istället.
  • Ändra villkoren i socialförsäkringen så att den som är i behov av sjukersättning eller andra insatser ska kunna få ta del av dessa.

Man ska inte behöva knapra på sin pension i förtid om man slits ut på jobbet innan man fyllt 65 år.

Om vi i Vänsterpartiet får väljarnas förtroende i valet i september kommer vi att se till att bra pensioner inte bara pratas om som en självklarhet, utan också faktiskt blir verklighet. Ju fler röster vi får i valet, desto bättre är vårt utgångsläge i regeringsförhandlingarna efter åt. Det är Vänsterpartiet som är garanten för bra pensioner för vanligt folk.

—————————
Publicerad i Västerbottens-kuriren: För oss är pensionerna inte till salu.

You may also like...

%d bloggare gillar detta: