Vänsterpartiet Umeå stödjer SEKO:s strejk

STÖDUTTALANDE 14-06-14

Tågpersonalen strejkar nere i Skåne och flera varsel om strejk på andra orter och sympatistrejker i andra branscher är lagda. Bakgrunden är att Veolia som idag kör Öresundstågen vill sparka 250 personer ur den fastanställda personalen för att sedan anställa samma personer på deltid och timmar – med lägre lön. Det har närmast blivit en ny strategi bland arbetsgivarna på järnvägen att gå in i upphandling, lägga enorma underbud på verksamheten och sedan ta ut det på personalens arbetsvillkor och löner.

I Vänsterpartiet accepterar vi inte det. Vi tycker inte att det ska se ut så på svensk arbetsmarknad. Som anställda och fackligt förtroendevalda i flera olika branscher så är det något vi alla känner igen mer och mer – de fasta anställningarna blir färre och timvikariat och deltider blir fler. Därför är detta en helt avgörande konflikt om hur arbetsmarknaden ska se ut i framtiden. Vi stöttar helhjärtat SEKO och våra strejkande kamrater i Skåne.
Er kamp är vår!

Arijan Kan och Jessica Åhlin för Vänsterpartiet Umeås fackliga nätverk
Hanna Eriksmo, Ordförande för SEKO Botniatåg
Erik Ferry, Ordförande för Vänsterpartiet Umeå