Bussförarnas jobb måste säkras

PRESSMEDDELANDE

Onsdag 14 maj fattar Umeå kommunföretag (UKF) beslut om vilka krav som ska ställas när Umeås lokaltrafik ska upphandlas. Vänsterpartiet kräver att den nya trafikutövaren ska ta över personalen. Men efter att ha läst beslutsunderlagen inför onsdagens möte är Vänsterpartiets Lasse Jacobson bekymrad över busschaufförernas framtid.

–          Skrivningarna i beslutsunderlaget är allt för allmänt hållna och inte formulerade som tydliga krav, säger Lasse Jacobson, Vänsterpartiets representant i UKF. – Vänsterpartiet kommer att lägga ett yrkande där personalövertagande är ett klart och otvetydigt krav, säger Lasse Jacobson.

Såväl Vänsterpartiet Umeå, Socialdemokraterna i Umeå som Miljöpartiet i Umeå har i motioner krävt att personalen ska tas över när en ny trafikutövare väljs. Även Kommunal Västerbotten Sektion Umeå Trafik har detta som sitt viktigaste krav inför upphandlingen.

–          Vi vill att Umeå kommun ställer precis samma krav om personalövertagande som det finns avtalat i Stockholms län. Kan SL så kan vi, säger Lasse Jacobson (V).

Kontakt:
Lasse Jacobson (V)