Bygg Norrbotniabanan!

Häromdagen kom en rapport från Kungliga Tekniska Högskolan som visar att svensk industri förlorar 1,5 miljarder kronor om året på grund av dåliga järnvägstransporter. Orsaken är som vi redan vet Alliansregeringens dåliga underhåll av järnvägsnätet och för Norrlands del naturligtvis också den kapacitetsbrist till följd av ständiga nej till bygggande av Norrbotniabanan.
Enbart SSAB med bas i norra Sverige förlorar 120 miljoner kronor varje år på bristande underhåll men även på bristande politiskt engagemang säger produktionschef Per Bondemark.
På EU-nivå har man förstått det den moderatstyrda Alliansen vägrar inse. I november förra året kom det glädjande beskedet att EU beslutat att Norrbotniabanan ska ingå som en del i det europeiska strategiska stomnätet, Core Network, som ska vara klart 2030. Det innebär att EU går in med 30 % av kostnaden eller drygt sju miljarder kronor. Men säg den glädje som varar… I februari blev det återigen blankt nej från den borgerliga Alliansregeringen på begäran från Norbotniabanan AB om finansiering av de första tio kilometrarna till Dåva kraftstation. Och att inte förglömma: ett lika blankt nej till de sju miljarder jobbskapande kronorna från EU.

Den Nationella Transportplanen som sträcker sig mellan åren 2014-2025 visar på ett nästan övertydligt sätt regeringens bristande engagemang för Norrland.De fyra nordligaste länen med en sammanlagd yta som täcker drygt halva Sverige får dela på 6,9 miljarder av den samlade investeringen på 129 miljarder kronor. Det blir knappa 5%.

Vänsterpartiet var drivande bakom de röd-grönas löfte inför valet 2010 att 10 miljarder kronor skulle avsättas för att snabbt komma igång med bygget av Norrbotniabanan. Det löftet står självklart kvar!

Örjan Mikaelsson
Vänsterpartiet

Den här artikeln publicerades av VK 28 mars 2014. Läs den här

You may also like...

Kommentera

%d bloggare gillar detta: