Internationella kvinnodagen 8 mars

Nu på lördag den 8 mars är det en av de viktigaste dagarna på året, nämligen Internationella kvinnodagen. Vänsterpartiet anser att det behövs en ny våg av feministisk förändring. Medan nästan alla säger sig vara för jämställdhet så händer det fortfarande alldeles för lite.

Behovet av feministisk förändring krävs för att ta tillvara det livsviktiga arbete som kvinnor gör i välfärden. Det krävs feministisk förändring eftersom allt fler unga tjejer skär sig, killarnas betyg rasar och tjejer mår allt sämre i skolan. Feminism handlar om liv. Om mitt liv, om ditt, mormors och om våra barns liv.

Vi säger att nu är det dags att gå från ord till handling, det behövs en ny feministisk våg som sköljer in och förändrar på alla livets områden. Nu startar vi den nya feministiska vågen, en feminism från vänster, som sköljer bort orättvisorna – och ger plats att bygga ett medmänskligt samhälle där både kvinnor och män kan ta sin rättmätiga plats både i politiken, skolan, i arbetslivet och hemma.

Läs mer i den här debattartikeln av Jonas Sjöstedt och Rossana Dinamarca: https://www.aftonbladet.se/debatt/article17838567.ab

Representanter för partiföreningen kommer att dela ut nejlikor och flygblad runt om i stan under dagen.

På eftermiddagen ansluter vi till Tjejjourens demonstration med efterföljande arrangemang på Hamnmagasinet. Tåget avgår från Rådhustorget kl 14.00.

Läs mer om arrangemanget här: https://www.facebook.com/events/281999175283315/

Slut upp i kampen för bland annat arbete med genus och jämställdhet i skolan och förskolan, höjda löner och bättre arbetsvillkor för kvinnor, individualiserad föräldraförsäkring och mer resurser till kvinnojourerna!