V jämnade ut inkomstgapet

I snitt saknar en kvinna nästan 4500 kronor i månadsinkomst jämfört med en man. I en symbolisk aktion pekade Vänsterpartiet på denna stora inkomstklyfta.

Under eftermiddagen den 23 januari besökte Vänsterpartiets Tamara Spiric och Annika Herrström enheten Fenix på Tegs Äldrecenter och delade ut ett ”jämställdhetskuvert” innehållande 4 493 kronor till var och en av de kvinnor som då jobbade där.

Summan motsvarar det inkomstglapp som finns i genomsnittlig månadsinkomst mellan män och kvinnor i Sverige. Aktionen var ett sätt att lyfta upp denna fråga i rampljuset och visa att regeringen driver en politik som ökar skillnaderna. Inkomstklyftan har under den borgerliga regeringen ökat, bl.a. genom jobbskatteavdraget. Enligt uträkningar från Riksdagens utredningstjänst så har gapet i nettoinkomst per månad ökat med 779 kronor mellan åren 2006 och 2010. Vänsterpartiet menar att den politik som bedrivs av regeringen motverkar jämställdhet.

– Den borgerliga regeringens politik har lett till ökande inkomstklyftor mellan kvinnor och män. Det vill Vänsterpartiet ändra på och idag lät vi det hända, säger Tamara Spiric (V), kommunalråd i Umeå.

– Syftet med jämställhetskuvertet är att visa hur det skulle kunna vara om inkomsterna mellan kvinnor och män var jämnt fördelade, avslutar en nöjd Tamara Spiric.

You may also like...

4 Responses

1. Joel skriver:

Räcker det inte med att män och kvinnor får samma lön för samma arbete?
    Ska män och kvinnor få samma lön för olika arbete också?

• Johan skriver:

Aktionen handlade inte om att kräva exakt samma lön till alla. Den handlade om att visa att inkomsterna i Sverige fortfarande är ojämnt fördelade mellan män och kvinnor. Vi tror inte att det är en slump att just kvinnor missgynnas. Det arbete som av tradition utförs av kvinnor värderas lägre än det som av tradition utförs av män även om man tar hänsyn till längd på utbildning. Dessutom är regeringens jobbskatteavdrag utformat på ett sådant sätt att kvinnors inkomster generellt är mindre jämfört med mäns. Det är också så att skillnaderna ökar. Den trenden måste vi vända om vi tror på jämlikhet och menar allvar med att ge kvinnor och män lika förutsättningar.

2. Elsa Andersson Hedkvist skriver:

Jag tycker att vi ska föra en god kvinnokamp och inte hänge åt oss åt sådant som endast kan leda till motsättningar. Jag och fler medlemmar inom Vänsterpartiet Umeå tycker att pengarna kunde användas bättre………………till politisk och facklig kamp istället för kortsiktig media uppmärksamhet. Visst är många underbetalda men med dessa pengar som väl ungefär är existensminimum/ månad för de som inte har jobb, pensionärer eller sjuka känns det som en förnedrande aktion som jag inte vill ställa mig bakom.
    Jag ber om ursäkt å min partiförenings vägnar.

3. Lina skriver:

Men Elsa det är du som , som vanligt, skapar motsättningar genom att klanka ner på det som andra gör. Det är tråkigt att du ägnar så mycket tid att tala illa om det arbete din partiförening gör. Tur att ni faktiskt inte är så många som ägnar er åt det, så kan vi andra faktiskt göra politik och föra partiet framåt.

%d bloggare gillar detta: