Okategoriserad

Vänsterpartiets övervägande om kulturhuset

Det nya Kulturhuset har fått stor medial uppmärksamhet sedan beslutet fattades i kommunfullmäktige. De starkaste kritiska rösterna har handlat om flytten av stadsbiblioteket. Vi, Vänsterpartiet gick till val på att inte flytta stadsbiblioteket. Det stod med i vår lokalpolitiska plattform. Majoriteten var dock tydlig, ett kulturhus skulle byggas och det skulle inrymma ett nytt bibliotek.

När vi efter valet påbörjade förhandlingen stod vi i ett vägval:

Vi kunde säga NEJ och se ett kulturhus växa fram och ett bibliotek flyttas utan att ha något inflytande i övriga beslut rörande biblioteket och kulturhuset.

Eller säga JA och därmed vara med och påverka beslutsprocessen till vår fördel.

Vi valde att säga JA.

Vänsterpartiet har därmed kunnat säkerställa att:

• Delar av stadsbibliotekets nuvarande lokal även i framtiden ska innefatta icke kommersiell och kulturell verksamhet. Det vill säga, inte förvandlas till ett köpcenter eller liknande.
  • Kulturhusets yta minskat från 18 500 kvm till 15 000 kvm vilket är viktigt för att hålla nere den framtida årliga driftkostnaden.
  • Ett kvinnohistoriskt museum ska få yta i det nya kulturhuset. Detta kommer vara unikt för Umeå, då det saknas kvinnohistorisktmuseum i vårt avlånga land.

För oss är det nu viktigt att vi fortsätter vårt arbete så det nya kulturhuset får ett folkligt förankrat kulturutbud med plats för många olika intresseområden och grupper så att alla kan kalla sig välkomna.

Vi kommer också arbeta hårt för att stadsbibliotekets nuvarande lokal fortsätter vara tillgänglig, öppen och inbjudande för alla som passerar.

Har du några tankar eller idéer om vad som ska finnas vid lokalen vid vasaplan eller i det nya kulturhuset får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarsfältet nedan.

Ett öppet möte kommer även att hållas den 31 mars på Bokcafé Pilgatan 19.00 mer information om detta kommer.