Okategoriserad

För oss är humanism inte ett skällsord

Det är en inte särskilt hedrande bild som framträtt av Minervaskolan under senare tid. Genom Sveriges Radios granskning har det framkommit uppgifter om kritik från Skolverket och Skolinspektionen, personangrepp mot föräldrar och brister i att ge särskilt stöd till barn som behöver det. Skolans chef, Hans Jansson, har avfärdat kritiken med hänsyn till skolans popularitet, krävt nedläggning av Skolverket och raljerat över ”Ohlyansens” skolpolitik.

Jag tror inte att någon enda person skulle invända emot att utbildningen av barn och ungdomar är en av de viktigaste sakerna i Sverige. Vi är nog många, även människor utanför ”Ohlyansen”, som skulle kunna avstå från mycket så länge som våra barn får gå i en bra förskola, grundskola och gymnasieskola.

Därför är det inte konstigt att vi alla, genom Skolverket och Skolinspektionen, vill se till att skolorna håller högsta möjliga kvalitet och behandlar barnen riktigt. När en skola får kritik av dessa myndigheter ska orsakerna åtgärdas, inte som på Minervaskolan viftas undan som ”humanistisk destruktivitet”. Det måste vara ett absolut grundkrav för varje skola i landet.

Hela rabaldret kring Minervaskolan blir än mer raffinerat av att skolchefen ställer upp för Folkpartiets kommunlista i höstens val. Det gör ju att man undrar hur Folkpartiet skulle ha reagerat om en rektor på en kommunal skola uttalat sig på samma sätt som Minervaskolans Hans Jansson.

För oss i Vänsterpartiet är humanism inte ett skällsord. Vi vill skapa ett sammanhållet skolsystem där skattepengarna går till att ge utbildning, inte aktieutdelning. Vi vill ha ett samhälle där kunskap är en rättighet, ingen handelsvara. Skolvärlden är numera big business. Bara de fyra största skolkoncernerna gjorde en sammanlagd vinst på drygt 250 miljoner kronor på svenska skattepengar under 2008. Under samma år gick Minerva med en vinst på 5,4 miljoner kronor. Därutöver tillkommer vinsten från skolans fastighetsbolag på 7,9 miljoner (SVT 090803). Detta är pengar som annars kunde ha använts till fler lärare och mer stöd i undervisningen; helt enkelt en bättre skola för våra barn.

Tamara Špirić
gruppledare och ledamot i för- och grundskolenämnden (V)