Okategoriserad

V säger ja till kulturzon vid Vasaplan

Vänsterpartiet har noga övervägt argumenten för och emot en flytt av stadsbiblioteket från nuvarande lokaler. Vi anser att det i dagsläget inte finns några goda skäl för att flytta stadsbiblioteket.

Det har sagts att stadsbiblioteket inom kort kommer att få utrymmesbrist i sina nuvarande lokaler. Avundsjukt sneglandes på Kulturens hus i Luleå och med tanke det dessvärre ofärdiga projektet ”Staden mellan broarna” framkastas tanken på ett kulturhus vid älven där stadsbiblioteket skulle kunna få en ny hemvist. Detta trots att det egentligen inte är riktigt klart vad resten av detta kulturhus ska användas till.

Vänsterpartiet menar att sådana resonemang inte är hållbara. Utlåningen är lika stor idag som för tio år sedan. Istället för att ryggradsmässigt föreslå nya stora lokaler tycker vi det är rimligare att fördjupa analysen av stadsbibliotekets verksamhet och de utvecklings- och förändringsbehov som finns i ett framtidsperspektiv Analysen bör utgå från att biblioteket skall ligga kvar på nuvarande plats men undersöka hur befintliga lokaler kan anpassas och utvidgas för att möta framtida krav och behov.

För när man talar om stadsbibliotekets nuvarande lokaler är det uppenbart att det redan ligger väldigt bra till. Mitt i centrum, i direkt anslutning till kollektivtrafiken, är det så enkelt det bara kan bli för vem som helst att släntra in för att läsa tidningen, låna en bok, en skiva, en film, eller ett spel eller delta i något arrangemang. Biblioteket ska vara en kulturell mötesplats, tillgänglig för alla och med generösa öppettider.

Vänsterpartiet säger med andra ord inte i första hand nej till en flytt av stadsbiblioteket till nya lokaler. Vi säger i stället ett tydligt ja till den centralt belägna lättillgängliga ickekommersiella kulturzon för alla, som Stadsbiblioteket fortsatt måste få vara en viktig del av.

Agneta Högstadius (V)
José Sobrino (V)