Okategoriserad

Hellre satsa pengar på barn än lokaler

För att reda ut och förstå motiven bakom beslutet om nedläggningen av Sofiehemsskolan är det kanske på plats med en liten historik.

Bakom beslutet att lägga ner den befintliga Ålidhemsskolan och upprustning och utbyggnad av Kolbäcksskolan ligger Centerpartiet och Socialdemokraterna. Vänsterpartiet. Moderaterna och och Folkpartiet ville behålla Ålidhemsskolan och i förlängningen då även Sofiehemsskolan. Alla beslut har självklart sina för-och-nackdelar. Den nya skolan på Ålidhem blir säkert väldigt fin, men en av de negativa konsekvenserna blir ett överskott av lokaler i området.

(C) som var för en stängning av Ålidhemsskolan och alltså delaktigt i det beslut som leder till lokalöverskottet väljer trots detta att stödja den opinion som vill ha kvar Sofiehemsskolan. Det betyder att ett antal miljoner kronor går till hårdvaran lokaler i stället för mjukvaran undervisning.

(S) tar konsekvenserna av sitt beslut och yrkar på stängning av Sofiehemsskolan.  (M) och (FP) svär sig fria från det beslut (S)och (C) ligger bakom och väljer att elda skattemiljoner för kråkorna. (C) tar som alla förstår rygg bakom sina alliansbröder och håller andan i förhoppningen att ingen minns.  Miljöpartiet verkar ha en egen skattegömma och säger ja till alla som frågar, oberoende om vad.
(V) skulle kunna göra som (M) och (FP), skylla allt på (S) och (C) och vinna populistiska politiska poäng.
Det är inget lätt beslut att ta, Sofiehemsskolan är en bra och omtyckt skola, men för oss vänsterpartister är det ändå inte svårt att konstatera att barn och ungdomar är bra mycket viktigare än tomma lokaler.

Örjan Mikaelsson (V)
fd lärare på Ålidhemsskolan