Okategoriserad

(V) vill rädda Östra Ersbodaskolan

Vänsterpartiet föreslår att Östra Ersbodaskolan bevaras men att förändringar ändå görs på området.

– Det är inte rimligt att tvinga Östra Ersbodas små barn till i vissa fall en skolväg på 3 km. Vi vill istället utveckla verksamheten och även flytta F-5 verksamheten från Ersängsskolan till Östra Ersboda. På detta sätt frigörs lokaler till annan verksamhet och resurser till att behålla lärare, säger Tamara Špirić (V).

Vänsterpartiet är på ett sätt vågmästaren inför de kommande besluten om skolstrukturen.

– Vi väljer att inte falla i populismens fälla utan agera utifrån vad som är bäst för skolan i Umeå och det kräver förändring. Det är orimligt att krama alla tomma lokaler när det fattas pengar för att säkra bra kvalitet i skolorna. Men samtidigt värnar vi om att barnen får en nära och fungerande skola, avslutar Tamara.

I övrigt föreslår Vänsterpartiet:

• Flytta över verksamheten från Sofiehemsskolan till att ingå som en del i skapandet av en ny skola för hela Ålid- och Sofiehemsområdet. Här kan barnen, föräldrarna och lärarna bidra till att skapa en framstående skola byggd från grunden. Inget barn får längre än 1 km till skolan.
• Gå ur överskottslokalerna på Västangårdsskolan.