Sambandet mellan vinst och tillväxt är en myt

I somras blev jag ertappad med att upprätthålla en myt. Det är inte bra att bada efter maten, sa jag till mitt unga sällskap, Hon visste bättre; undrade lite raljant hur ofta jag hört att drunkningsolyckor beror på att offret hade ätit mindre än en timme innan hon hoppade i vattnet.

Häromdagen gjorde jag upp med en lika seglivad myt – vinster ger ökad tillväxt. När jag konfronterades med fakta blev jag smärtsamt medveten om motsatsen – ökade vinster i företagen gör de flesta av oss fattigare. Mellan 1950 och 1980 sjönk vinsternas andel av produktionsresultatet med ungefär hälften. Katastrof? Nej, under samma tid ökade vår samlade prokuktion (BNP) med tre procent per år, den offentliga konsumtionens andel av BNP ökade med 15 procent och investeringarna ökade med 24 procent. Allt enligt SCB.
VId slutet av 70-talet ser vi ett trendbrott – företagens vinstmarginaler ökar. Som många minns sammanfaller det med en begynnande högervåg.

”Det som är bra för företagen är bra för Sverige”, heter det i arbetsgivareföreningens propaganda. Under de senaste 30 åren har företagens vinster ökat, med några års undantag. Har vi blivit rikare av det? Vissa har det så klart, men landet som helhet fick en lägre tillväxt. En myt upprättas och upprätthålls inte av sej själv. Det är alltid en tanke som föder och håller liv i den. Vuxna som ätit för mycket och vill smälta maten i lugn och ro odlar myten om det skadliga i att bada just då. Näringslivets ekonomifakta som vill se högre vinster för aktieägarna, höjda direktörslöner och tilltagna chefsbonusar odlar myten om att företagens vinst är detsamma som landets tillväxt. Vi som förlorar på att borgerliga myter regerar måste avslöja och avliva dem.

Anders Emanuelsson (V)


Artikeln publicerads i Västerbottens Folkblad den 3 november 2009.

You may also like...

Kommentera

%d bloggare gillar detta: