En dålig affär som blev ännu värre

Vänsterpartiet tycker att det är förkastligt att Umeå kommun ska täcka upp för privata bolags dåligt skötta affärer. Det är att missbruka skattepengar. Vänsterpartiet motsatte sig att kommunen slumpade bort arenan till Umeå Arena-bolaget, eftersom vi redan då förstod att det var en dålig affär. Men den dåliga affären blir inte bättre av att kommunen får överta arenan igen 2009 med en skuld på över 60 miljoner kronor. (Läs mer)

Socialdemokratin har med stöd av de borgerliga partierna ständigt misskött denna affär på bekostnad av kommunen. De slumpade bort arenan för 3 miljoner kronor då värdet var 11,5 miljoner. Sedan gav de ett lån till bolaget på 39 miljoner kronor som förlängdes utan borgen. Detta trots att det fanns bra möjligheter att behålla och sköta arenan i egen regi genom fritidsförvaltningen. Men då var privatiseringen den drivande kraften.

Vi tycker att det är viktigt att ungdomsidrotten garanteras goda förutsättningar. Men att upprätthålla misskötsel av ett lag och dess kringverksamhet är snarare något som i längden missgynnar den friska sidan av idrotten. Det har redan kostat kommunen åtskilliga miljoner att hantera ishallen och kringliggande avtal på det sättet som majoriteten har gjort, pengar som hade kunnat gått till ungdomsidrotten, om det nu är ungdomsidrotten som är majoritetens främsta engagemang.

Det hela tycks än mer oansvarigt då kommunen befinner sig i ett svårt ekonomiskt läge. I exempelvis socialnämndens budget fattas det idag 124 miljoner kronor för år 2010. Läget är likartat i övriga verksamheter. Kommunens primära ansvar är att sköta välfärden för umeborna. Det är beklagligt när räddningen av privata bolag går före den viktigaste uppgiften.

Slutligen kan vi ställa oss frågande vad kommunen kommer att göra av den skuldtyngda arenan när planerna på den nya arenan kommer att bli verklighet?

Lasse Jacobson och Tamara Špirić (V)

Lyssna gärna på Sveriges Radios intervju med Tamara Špirić angående Umeå Arena.