Feg hantering av bussförarnas medborgarförslag

– Kommunens medborgare har rätt till en god lokaltrafik. Dagens beslut är ett sätt att komma undan öppen debatt och att slippa ta ansvar för resultatet av upphandlingarnas underbudskonkurrens. Det anser vi i Vänsterpartiet både vara fegt och demokratiskt tvivelaktigt, säger Tamara Špirić, gruppledare (V). (Läs mer)

– Det tycks som om Lennart Holmlund (S) gärna vill privatisera eller lägga ut verksamheter på entreprenad, men helst slippa att konsekvenserna kommer ut i ljuset, menar Lasse Jacobson (V).

Vänsterpartiet vill att medborgarförslaget om en oberoende utredning av Umeå lokaltrafik ska behandlas i Umeå kommun och avgöras i kommunfullmäktige. Fullmäktige är det demokratiskt valda organ som har yttersta ansvaret för att lokaltrafiken ska fungera och det organ där frågan kan diskuteras öppet.

Vi vill att umeborna ska kunna ta del av en öppen diskussion kring bristerna i lokaltrafiken, eftersom den är en viktig del av servicen för medborgarna.

I dag valde dock de borgerliga partierna och Socialdemokraterna att skicka förslaget bort från de offentliga diskussionerna. Tanken är att skicka förslaget till kommunstyrelsen och vidare till länstrafiken. Vi kan inte tolka det som annat än ett försök att mörka diskussionen och skjuta ansvaret ifrån sig.

Se även Västerbottens Folkblad och Sveriges Radio Västerbotten.