Regeringen utan politik i dåliga tider

Under januari 2009 slog varslen rekord. Konjunkturinstitutet beräknar att antalet sysselsatta i Sverige kommer att minska med 100 000 personer fram till och med 2010. (Läs mer)

För varje person som varslas och tappar sitt jobb minskar skatteintäkterna till kommuner och landsting. På grund av regeringens försämringar av a-kassan och sjukförsäkringen ökar dessutom antalet personer som behöver försörjningsstöd från socialtjänsten. Sammantaget skapar det en ekonomisk situation som blir mycket svår att bära för många kommuner och landsting. Sveriges Kommuner och Landsting varnade för detta redan i höstas och krävde en rejäl höjning av statsbidragen.

Den moderatledda regeringen valde att inte lyssna på denna uppmaning. Detta innebär att kommunerna nu tvingas minska på personal och skjuta upp investeringar för att klara sin ekonomi. Genom sin envisa vägran att ge kommunerna de resurser som behövs spär den borgerliga regeringen på lågkonjunkturen och arbetslösheten.

Nu krävs en handlingskraftig politik som motverkar lågkonjunkturen och vänder utvecklingen. Vänsterpartiet föreslår kraftigt ökade statsbidrag för att kommuner och landsting ska klara sin ekonomi. De rödgrönas förslag på ytterligare 10 miljarder kronor under två år skulle ge 50 miljoner kronor till Umeå kommun och ytterligare miljoner till Västerbottens läns landsting. Förutom mer pengar föreslår Vänsterpartiet även ett investeringsstöd till kommuner och landsting. Vi vill dessutom stärka arbetsmarknadspolitiken med ett utbildningsstöd för kompetensutveckling och utbyggda åtgärder för arbetslösa ungdomar. Vänsterpartiet vill också att arbetslöshetsförsäkringen återställs.

Det står klart att den borgerliga regeringen saknar politik för att hantera en lågkonjunktur. Näringsminister Olofsson skyller ifrån sig, arbetsmarknadsminister Littorin tycks ha ställt in sig på att 2009 ska bli ett "skitår" och att de som blir utan jobb tvingas flytta. Den sortens handfallenhet duger icke!

Tamara Špirić (V)

Maria Grip (V)

Publicerad i Västerbottens-Kuriren den 6 mars 2009.