Bostaden bör ge förtur till sommarjobb för ungdomar som bor i bolagets hyresrätter

– Detta skulle ge ungdomarna som bor i hyresrätter bättre möjlighet till sommarjobb. Vi vet idag att de som saknar kontakter har svårare att komma ut på arbetsmarknaden och att många återfinns just i denna boendeform, säger Tamara Špirić, gruppledare (V). (Läs mer)

AB Bostaden anställer 50-60 ungdomar varje sommar. Vänsterpartiet ser mycket positivt på att många ungdomar på detta sätt får ta ett första kliv in på arbetsmarknaden. Vi anser att ett bra sätt att vidareutveckla detta vore att AB Bostaden uppdras att prioritera ungdomar boende i hyresbeståndet vid tillsättningen av sommarjobben.

Denna policy tillämpas idag av det kommunala bostadsbolaget i Varbergs kommun, Varbergs Bostads AB. Enligt företagets personalchef är erfarenheterna från denna policy enbart goda. Ungdomarna blir bra representanter gentemot andra ungdomar i bostadsområdena, förstörelsen minskar när de får förståelse för företagets arbete och värdet av att vara hyresgäst i bolaget ökar.

Läs motionen här.

Lyssna även på Sveriges Radios reportage.