Ta krafttag mot skattefusket!

Staten förlorar enorma pengar varje år på grund av skattefusk. Nu krävs krafttag . Det behövs en rad åtgärder för att förhindra skattefusk och social dumpning. Dessa betalar sig genom högre skatteintäkter och ökad rättvisa i arbetslivet.
Det skriver Lars Ohly, partiledare för vänsterpartiet.

Staten förlorar drygt 130 miljarder kronor varje år på grund av skattefusk. Det motsvarar fem procent av Sveriges BNP, eller lika mycket som regeringen i år satsar på utbildnings- och arbetsmarknadspolitik tillsammans.
Kopplingarna mellan ekonomisk brottslighet och organiserad brottslighet ökar enligt Ekobrottsmyndigheten. Samtidigt upptäcker fackförbund och myndigheter allt fler fall av tillfällig utländsk arbetskraft som utnyttjas för svältlöner – så kallad social dumpning. Lägst i hierarkin befinner sig de papperslösa, helt i händerna på samvetslösa svartarbetsgivare.
Skattefusk, svartjobb och social dumpning utgör allvarliga hot mot välfärden, den svenska arbetsmarknadsmodellen och tryggheten i samhället. Den borgerliga regeringen riskerar att förvärra problemen med krångliga skatteregler och försämrade villkor för arbetslösa och sjukskrivna.

För att hålla arbetslivet rent från fusk och exploatering krävs det att såväl arbetsmarknadens parter som regering och myndigheter tar ansvar. Vänsterpartiet har tagit fram en samlad handlingsplan mot skattefusk och social dumpning. Planen har en mängd åtgärder som skapar anständiga villkor och rättvisa spelregler i arbetslivet. Här är några av förslagen.

Samverkan schyssta villkor
Ta initiativ till en systematisk samverkan mellan fack, arbetsgivarorganisationer och myndigheter under ledning av Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket. Genom utbyte av idéer, kunskapsspridning och information kan arbetet mot skattefusk och oegentligheter samordnas och utvidgas.

Utöka kravet på personalliggare på arbetsplatser
Sedan personalliggare blev obligatoriskt i frisör- och restaurangbranschen har Skatteverkets kontroller underlättats och inbetalningen av arbetsgivaravgifter har ökat kraftigt. Vi anser att det bör vara obligatoriskt i fler branscher.

Ge Skatteverket rätt till oanmälda kontroller
Skatteverket ska kunna göra oanmälda stickprovskontroller på arbetsplatserna. Idag måste verket anmäla besök i förväg, vilket ger oseriösa företag chansen att städa undan besvärande bevis på fusk.

Krav på kollektivavtal
Kollektivavtalen är den viktigaste garanten för sund konkurrens och rimliga löner och arbetsvillkor. Regeringen måste därför kräva garantier från EU för fackets rätt att kräva avtal av utländska företag som verkar i Sverige. För att våra skattepengar inte ska gynna oseriösa företag som exploaterar sina anställda måste också stat, kommuner och landsting kunna kräva löner och arbetsvillkor i enlighet med kollektivavtal som villkor vid all offentlig upphandling.

Skärp huvudentreprenörers ansvar
Vid stora bygg- och anläggningsarbeten tecknar upphandlaren oftast kontrakt med en stor entreprenör, som i sin tur anlitar ett stort antal underentreprenörer. I det här ledet ökar risken för svartjobb och annat fusk. Huvudentreprenören bör därför göras ansvarig för att skatter och sociala avgifter betalas in i alla led.

Vänsterpartiets åtgärder betalar sig genom högre skatteintäkter, ett sundare näringsklimat och ökad trygghet och rättvisa i arbetslivet. Vi försvårar för oseriösa och kriminella företag genom ökade resurser till Skatteverket och enklare skatteregler.
En ny majoritet, som vänsterpartiet ingår i efter valet 2010, kommer att ta krafttag mot den ekonomiska brottsligheten och utnyttjandet av människor på arbetsmarknaden. Det garanterar vänsterpartiet.

Lars Ohly