Vänsterpartiet vill satsa på järnvägar

Opinionen mot kärnkraft verkar ha blidkats i Sverige. Larmen om klimatförändringarna har gett atomenergins vänner argument för nysatsningar, trots tidigare beslut om avveckling. Dessa beslut vill dagens makthavare inte veta av (läs mer).

Allainsens partiledare som Björklund och Reinfeldt vågar nu gå ut och tala om nya kärnreaktorer som botemedel mot den globala uppvärmningen. Detta trots att vi vet att elproduktionen i landet bara står för cirka 3 procent av koldioxidutsläppen och att billigare och snabbare realiserbara alternativ finns till kärnkraften idag.

Uran är ingen förnybar energikälla och användningen av kol och olja har blivit obetydlig för elproduktion och uppvärmning i Sverige.

För de ohejdade vägtransporterna och flyget är förhållandena däremot helt annorlunda. De är tungt fossilberoende. Klimatpåverkan från vägtrafiken, särskillt långtradarnas, är värst med 45 procent av koldioxidutsläppen till lufthavet.

Om viljan verkligen skulle finnas att göra något åt klimatförstörelsen då skulle helt andra insatser göras. Vi skulle bygga ut järnvägsnätet för modern tågtrafik över hela landet. Folkpartiet till visserligen ha nya spår för snabbtåg mellan Stockholm och Malmö, men en satsning på Botniabanans fortsättning, Norrbottniabanan, verkar inte lika intressant.

Vidare skulle en upprustning för persontrafik året runt och tyngre tåg på Inlandsbanan med förbinande länkar mot kustbanorna. Det skulle visa på att regeringspartierna verkligen visade omsorg om klimatet och brydde sig om hela landet.

Erik Danielsson, v